Ілюзія частоти — феномен у психології, суть якого полягає в тому, що почувши або дізнавшись щось нове, людина дуже скоро знову натрапляє на цю ж саму інформацію. Наприклад, ви зовсім недавно дізналися нове англійське слово і почали помічати це нове слове будь-де все частіше і частіше. Часто цей феномен використовують у рекламі (яскраві логотипи, експресивна реклама тощо).
Ефект ілюзорної правди — це тенденція вірити, що інформація правдива, якщо ми її почули/побачили багато разів. Ефект впреше отримав назву та означення за результатами дослідження 1977 року в США. Учасникам дослідження надали 60 фактів, які виглядали можливими, але які були їм невідомі. Там були такі твердження як: «Перша військова авіабаза була створена в Нью Мехіко.», «Велика міграція китайських залізничних робітників розпочалася в 1880-ті.» або «Баскетбол став олімпійським видом спорту в 1925 р.» Учасники мали оцінити свою віру у ці твердження за шкалою від одного до семи. Це повторювалось три рази з інтервалом у два тижні між разами. Двадцять фактів (третина) залишались однаковими всі три рази, а решта кожен раз були новими. У більш пізніх сесіях учасники оцінили повторювані твердження вище, ніж нові: 4.2 в першій сесії, 4.6 у другій та 4.7 у третій. Натомість, оцінка решти тверджень якоїсь вираженої тенденції не мала.
Ефект обманки — надання переваги опції A або B змінюється на користь опції B, коли з’являється опція C, схожа на B, але не краща за неї. Наприклад, є два MP3-плеєра, в яких споживачі, як правило, бачать більшу пам’ять (кількість GB) та нижчу ціну як позитивні атрибути. Деякі споживачі хочуть плеєр, куди поміститься більше пісень, деякі — той, що коштує менше. Ситуація № 1, доступні два плеєри: плеер А (400 долларів, 30 Гб пам’яті), плеер B (300 долларів, 20 Гб пам’яті). Деякі споживачі оберуть плеєр А або плеєр В, в залежності що важливіше — пам’ять або ціна. Але якщо додати плеєр С (450 долларів, 25 Гб пам’яті), ситуація кардинально зміниться на користь плеєру А. Додавання плеєра C— якого споживачі теоретично повинні уникати, оскільки є можливість сплатити менше грошей за більшу пам’ять, призводить до того, що плеєр A, домінантний варіант, починають обирати більше, ніж коли були лише два варіанти. Плеєр C впливає на уподобання споживачів, діючи як базис для порівняння плеєрів A та B. Оскільки плеєр A кращий за плеєр C в обох аспектах, а плеєр B лише частково кращий за плеєр C, тепер більше споживачів оберуть плеєр A. Отже плеєр C — обманка, єдиною метою якої є збільшення продаж плеєра A.
Когнітивні упередження, пов’язані із браком сенсу
Апофенія — здатність бачити структуру або взаємозв’язки у випадкових або безглуздих даних.